wtorek, 27 września 2011

Chleb na Guinnessie



Prosty i pyszny. Magiczne właściwości Guinnessa dają niesamowicie sprężysty i miękki miąższ. Jest lekko wilgotny, dzięki czemu na dłużej zachowuje świeżość i nie kruszy się*.  Z kolei pieczenie z parą sprawia, że chlebek ma bardzo chrupiącą skórkę. Robiłam go wielokrotnie, zawsze wychodził, nigdy nie zawodził. Polecam!

*w celach badawczych jeden z bochenków trzymałam dość długo i nawet w piątym dniu po upieczeniu miąższ nadal był lekko wilgotny

A czy czuć piwo? W smaku - absolutnie nie. W zapachu po trosze, ale tylko jeśli zbliżymy nos do bochenka i się "zaciągniemy" - wówczas można wyczuć lekką nutkę tego trunku :) Krojąc chleb lub jedząc kanapki nie poczujemy zapachu piwa. 
Ja sama za smakiem i zapachem piwa nie przepadam, ale ten chleb naprawdę uwielbiam!




Składniki:
  • 500 g mąki żytniej**
  • 330 ml piwa Guinness (1 butelka) - inne też powinno się nadać
  • 5 g świeżych drożdży
  • 10 g soli [lub mniej, dla mnie przy 10 g był troszkę za słony] 

** tak naprawdę możecie użyć dowolnej mąki (tylko nie zwykłej pszennej). Chleb robiłam około 5 razy i za każdym razem mieszałam różne mąki, które akurat miałam pod ręką. Ostatnim razem było 330 g mąki pszennej pełnoziarnistej i 170 g mąki żytniej 720

Wieczorem wymieszać w misce 330g mąki z 330 ml piwa i 5 g rozkruszonych drożdży. Włożyć miskę do foliowej torebki i zawiązać. Zostawić na 8-10 godzin w temperaturze pokojowej. 
Następnego dnia dodać do mieszanki (przez noc ładnie podrosło) pozostałe 170 g mąki, sól i dobrze wyrobić.
Miskę z ciastem włożyć do foliowej torebki i zostawić w ciepłym miejscu na 2 godziny do rośnięcia.
Po tym czasie możemy już formować bochenek***. Ciasto wyłożyć na posypany mąką blat powierzchni i złożyć tak jak tu pokazano na rysunkach 
Dokładnie zlepić szew i położyć bochenek na blasze wyłożonej papierem do pieczenia (szwem do dołu). Przykryć ściereczką i pozwolić mu rosnąć około 30 minut w ciepłym miejscu. Rozgrzać piekarnik do maksymalnej temperatury. Żyletką naciąć wzdłuż 2 razy chleb. Piec z parą w maksymalnej temperaturze 15 minut, następnie otworzyć na chwilę piekarnik, żeby wypuścić parę i zmniejszyć temperaturę do 180 stopni oraz piec kolejne 20 minut. Wyjąć i dobrze ostudzić na kratce przed krojeniem.

***lub po prostu przełożyć go do foremki (u mnie keksówka o wymiarach ok. 11x21 cm)

Przepis znaleziony i zapożyczony od margot. Pochodzi z blogu L'Esterina.


wersja 1.0 (23.08.2011)
okrągły bochenek, formowany zgodnie z instrukcją
widać, że nad nacinaniem muszę jeszcze popracować :)


wersja 5.0 (23.09.2011)
robiony w foremce, z lenistwa nie chciało mi się formować bochenka
nacięcia były już całkiem dobre, ale oczywiście nie widać :)
idealny na tosty

37 komentarze:

Nanami95 pisze...

Przepiękny chleb, i do tego tak mało skłądników, a taki fajny efekt ;)

Amber pisze...

Bardzo mi się podoba.Jako bochenek też.
Piekłam ten chleb i dzięki Tobie do niego wkrótce wrócę.
Dobrego dnia!

Grażyna pisze...

Ja piekłam bułeczki z piwem. W smaku wyśmienite . Muszę wypróbowac ten przepis bo chlebek wygląda przepysznie :)

ANNA pisze...

Hmmm.intrygująca propozycja. A chlebek ma piekny kolor...

margot pisze...

ślicznie mu i jako bocheneczek i jako foremkowiec

Anonimowy pisze...

ale ciekawy przepis! chlebuś pierwsza klasa!

Monika pisze...

Wspaniały,żytni chlebek! lubię takie wilgotne i z chrupiącą skórką;)

Lena pisze...

Patrząc na ten pyszny chlebek nabrałam ochoty na zrobienie własnego:)

Marianna Hall pisze...

Wspaniałości! :) Muszę spróbować!

Sue pisze...

Czyli jak przemycić procenty, żeby rodzice się nie dowiedzieli :DD
A na poważnie- pięknie się prezentuje ten twój pijany chlebek ;))

urtica1 pisze...

Piękne chlebki, rewelacyjne dziury, no i jestem bardzo ciekawa tego smaku i zapachu, więc pewnie niebawem wypróbuję :)

islanzadi pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
islanzadi pisze...

jak zobaczyłam tytuł, myślałam że to jakiś "rekordowy" chlebek ;) i chyba mógłby pobić rekord pod względem smakowym, a wersja 1.0 też ma swój urok :)

Patrycja pisze...

"Procentowego" chlebka jeszcze nie jadłam, ale jest bardzo apetyczny :)

Jolanta szyndlarewicz pisze...

jeśli wygląda tak jak smakuje to musi być wspaniały:) pozdrawiam Kasiu:)

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

Przepiękny! Uwielbiam wypieki na Guinnessie!
Pozdrawiam Cię:)

judik1119 pisze...

Ale super chlebek:)

Quay Po Cooks pisze...

Wow, never know guienness can be an ingredient in making bread and yield such fluffy texture. Got to try this recipe. Thanks.

agnieszka pisze...

Kaś! Ale on Ci wspaniale wyrósł :) Piękne dziurkowane kromeczki!!

Russkaya pisze...

Piekłam kiedyś chlebek na piwie z orzechami i chociaż był na drożdżach to w smaku przypominał mi zakwasowca :-)
Chętnie zrobię i ten chleb :) ale muszę zamienić piwo na inne bo w sklepach guinnessa nie spotkałam dotąd.
Buźka!

Shyfull pisze...

dziękuję za przepis - właśnie takiego szukałam.. wydaje się łatwy a chlebek wygląda bosko.. no i jestem zdecydowanie wielbicielką piwa ;)

pingwinka7 pisze...

pijany chlebek :> świetny pomysł .

Kulinarna Mania pisze...

świetny pomysł! Wygląda na bardzo prosty w przygotowaniu (tylko czasochłonny - jak zabieganej studentce udaje się tyle czekac ? ;) )
dzięki, wypróbuję!

Kaś pisze...

Kulinarna Mania, chleb jest naprawdę prościutki. a zabiegana studentka znalazła trochę czasu w wakacje :) tak naprawdę, to zdarzało mi się zostawiać ten chleb na 4-5 godzin wyrastania zamiast 2, bo albo musiałam wyjść albo... o nim zapominałam :) chleb i tak zawsze wychodził

akanak pisze...

nooo całkiem fajnie wygląda :) piwo mnie nie przekonuje bo go nie znoszę ;p ale jeśli nie czuć to myślę, że absolutnie warto spróbować!

vinka pisze...

Muszę kiedyś wypróbować przepis na Twoje pieczywo.
Tymczasem w piekarniku siedzi lazania z Twojego bloga :)
Pozdrawiam!

Kaś pisze...

akanak, ja też jestem z piwem na bakier, ale ten chleb ubóstwiam. rzadko się zdarza bym korzystała z przepisu aż tyle razy co na ten chleb :)
vinka, mam nadzieję, że będzie Ci smakowała :) nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Smacznego! :)

vinka pisze...

Kaś, wyszła bezbłędnie! Pochwaliłam się na blogu :)

Kaś pisze...

vinka, to świetnie :D dzięki za przypomnienie o niej, już nie muszę wymyślać obiadu na sobotę :p

Konstancja pisze...

Super przepis. :D I podobają mi się zdjęcia, fajnie widać hmm... strukturę? chlebka :3

alemanka pisze...

Przesłałam przepis do męża, gdyż chleb to jego przydział w domu :)

Biedr_ona pisze...

Mhmh!



www.przysmakiewy.pl

Magda Baran pisze...

wszystkie wersje pyszne! chleb z procentami... tego jeszcze nie piekłam, brawo :))

najsmaczniejsze.pl pisze...

Chlebek wygląda świetnie. Mąkę z piwem i drożdżami mam już wymieszane a jutro będzie pieczenie jednak nie wyczytałam wymiarów formy (a chciałam zrobić taki foremkowy), nie chciałabym żeby wyszedł za płaski

Kaś pisze...

Aga, to jutro będziesz mieć smaczny chlebek u siebie :)
foremka to nieduża keksówką o wymiarach 11x21 cm (tak mniej więcej) - już dopisuję do przepisu

najsmaczniejsze.pl pisze...

o widzisz, bo ja mam taką średnią trochę dłuższą od tej, jutro muszę kupić taką małą :) już kilka razy miałam ją w ręku i zawsze odkładałam :D

Kaś pisze...

o, no to idealny pretekst/okazja, do zakupu :)

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add