czwartek, 11 października 2012

Puree z dyni



Działkowe dynie w końcu urosły, więc czas poszaleć z nimi w kuchni.
Przepis na puree z dyni jest zapewne większości z Was dobrze znany, ale umieszczam go i u siebie, bo będzie bazą dla wielu wypieków na blogu, które pojawią się w najbliższym czasie.
Jeśli jeszcze nie macie tego puree wśród Waszych zapasów, konieczcie się w niego zaopatrzcie :)


po upieczeniu


Do jego przygotowania potrzebna jest oczywiście DYNIA - dowolnej wielkości, choć oczywiście najlepiej jak największa, bo wyznaję zasadę, że jak już robimy jakieś przetwory, to hurtowo :)
Dynię przekrajamy na ćwiartki, wydrążamy pestki i kroimu na kawałki (kilkucentymetrowe, jak na zdjęciu). Z mojej dyni wyszły dwie blachy - jeśli macie duży piekarnik pieczcie obie na raz, jeśli mniejsze jedną po drugiej.
Dynię pieczemy ok. 40-50 minut w 180 stoniach - aż miąższ będzie miękki (wystarczy włożyć nóż/łyżkę i sprawdzić czy 'wchodzi jak w masło'). Po upieczeniu dynię pozostawiamy do lekkiego przestudzenia, po czym oddzielamy miąższ od skórki (skórka będzie łatwo odchodzić).
Miąższ przekładamy do dużego garnka, w którym traktujemy go blenderem. Jeśli dynia była 'wodnista', puree odsączamy z nadmiaru wody (najlepiej przy pomocy pieluchy tetrowej). Gotowe puree przekładamy do słoików.
Słoiki pateryzujemy - na dno garnka wykładamy ściereczkę, układamy słoiki, zalewamy je do 3/4 wysokości i doprowadzamy do zagotowania wody. Kiedy zacznie wrzeć, gotujemy na małym ogniu przez około 20 minut.
Zapasteryzowane słoiki powinny dotrzymać do wiosny. Te otwarte trzymamy w lodówce przez dobrych kilka dni.





46 komentarze:

Marzena pisze...

Kasia, podrzuciłabyś słoiczek tego wspaniałego musu...?;)

whiness pisze...

Oj, muszę zrobić sobie zapasy takiego puree :) Nie wiem, co ja zrobię bez mojej ulubionej dyni w zimie ;)

Rafał pisze...

przepiękny jesienny kolor :)

Capacitier pisze...

NA pewno bardzo praktyczny ten mus, bo siągle widzę go w coraz to nowych przepisach ;)

Unknown pisze...

od tego słoiczka bije pozytywna energia, taki ma wspaniały kolor! aż prosi się, żeby go wykorzystać :)

Katka pisze...

Muszę kiedyś wypróbować to pieczenie dyni bo ja to do gara i jak zmięknie to blenderem i ahoj:)Zdjęcia jak zwykle piękne szczególnie to ostatnie piękna gra kolorów!

Aurora pisze...

Może i znany, acz rzadko robiony ;)

Kamila pisze...

Dyniowo nam :)

Panna Malwinna pisze...

Ja już zapakowałam puree w słoiki. Część chcę także zamrozić, ale póki co nie mam miejsca w zamrażarce. Najwyższy czas wyjeść zapasy bobu;)

pozdrawiam ciepło

Malwinna

ANIA pisze...

też produkuje w ten weekned:)

Amber pisze...

Kasiu,
piękny kolor!
U mnie też już kilka słoiczków stoi czarując urodą dyni.

anula pisze...

Oj chyba muszę tez zrobić, bo Twój mus tak pięknie wygląda.

one big creative mess pisze...

Dla mnie to dosyć orginalny pomysł, bo jeszcze nie próbowałam wypieków z dyniowym musem. :)

herbaciarka pisze...

uwielbiam placki z dyni, takie puree świetnie się nada poza sezonem :)

Aga pisze...

Zrobię sobie taki zapas:)

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

...a ja się ostatnio zastanawiałam czy takowe puree można pasteryzować:) teraz już wiem i na pewno zrobie kilka słoiczków:) pozdrawiam

pieczarka mySia pisze...

Mniam, ale pyszne! Kocham dynie! :)

Buziaki ;*

Lea pisze...

Looks yummy. Healthy, too :)

madlene17 pisze...

Ja na dniach także będę robić puree dyniowe:) Idealny dodatek do (prawie) wszystkiego:)

Bee pisze...

Ja też już zrobiłam zapasy, niby dużo słoików...ale czuję że nawet do połowy zimy nie przetrwają ;)

pollyzeczki pisze...

fajnie!!! musze zrobic taki zapas

jelka pisze...

Zazdroszczę Ci. Mam dużo własnodziałkowej dyni i nie mam kiedy jej przerobić :-(

Unknown pisze...

muszę zrobić! piękny kolor :)

pasjonatka pisze...

mam caly garnek w lodowce ;p

burczymiwbrzuchu pisze...

Lubię puree z dyni, ale właściwie dania z dynią jem tylko jesienią, dlatego podoba mi się Twój pomysł na pasteryzację! :)

lutka40 pisze...

Pycha

Renata Czelny-Kawa pisze...

Wspaniałe puree;) a kolor powala, cudo ;))

bartoldzik pisze...

Ja do wypieków przygotowuję podobne puree, ale jakoś nie pomyślałem żeby napiec go na zapas :-)

skoraq cooks pisze...

Chętnie skorzystam z Twojego przepisu na dyniowe puree, bo tyle jest możliwości jak się ma takie cudo w lodówce, że aż żal nie skorzystać :-)

Smakiem Pisany pisze...

ależ apetyczny słoiczek ;) i przepiękny ma kolor ;)

Anonimowy pisze...

Czy takie puree nadaje pożniej sie do przygotowania zupy-krem?

Kaś pisze...

"Czy takie puree nadaje pożniej sie do przygotowania zupy-krem?" jak najbardziej się nadaje

Anonimowy pisze...

hej Kaś:) właśnie w garnku pyrta mi sie cukinia na dzem i chyba za chwile polecę do warzywniaka po dynię na mus:)
pozdrawiam serdecznie:)

Kaś pisze...

A., oj koniecznie leć po dynię, bo z tym musem można prawdziwe cuda wyczarować w kuchni :)
pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Dzięki!!! Zastanawiałam się,jak zrobić dynię,żeby była do wszystkiego.Znalazłam Twoją recepturę.Dotychczas robiłam konfiturę dyniowo jabłkową i dyniowo-jabłkowo-pomarańczową.Pyszne.Teraz mogę to puree wykorzystać do zup,ciast......Dzięki !!! :) :)Alicja

Kaś pisze...

Alicja, cieszę się, że mogłam pomóc :)
a konfiturę dyniowo jabłkową uwielbiam! choć z dodatkiem pomarańczy zapowiada się równie ciekawie
pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Mus z dyni wyszedł rewelacyjnie. Zrobiłam go z myśla o moim małym synku ( 6 miesięcy). Specjalnie zamówiłam w necie dynie pizmową. Wyszedł z niej bardzo delikatny lekko słodkawy mus:)
Aga

Kaś pisze...

Aga, bardzo się cieszę, że jesteś zadowolona z przepisu :) tym bardziej, że był robiony dla synka - niech się zdrowo chowa
pozdrawiam!

jelka pisze...

W końcu się zmobilizowała i puree przygotowałam. Jest już na moim blogu. Dzięki!

Kaś pisze...

jelka, miło mi, że skorzystałaś z przepisu :)
pozdrawiam!

jelka pisze...

Kaś! Od razu wykorzystałam to puree i zrobiłam NIESAMOWITY sernik na zimno! Przepyszny - o ile ktoś lubi niezbyt słodkie i mocno cytrynowe. Pozdrawiam!

Olie pisze...

Aaa ja mam zamrożoną dynioszkę. Z zamrożonej zrobi się ? ;)

Kaś pisze...

Olie, przyznam się, że nie mam pojęcia. w życiu nie mroziłam dynii, ale jeśli tylko po rozmrożeniu jest taka "jak przed", to wydaje mi się, że można spróbować ją podpiec i później przygotować puree :)

Anonimowy pisze...

Czesc jestem Dusia własnie pieke moja dynie mam dwie blachy ale z jednej cwiartki :):) taka mam dynie namowila mnie corka ktora lubuje sie w dyni pozdrawiam cieplutko mysle ze sie uda

Kaś pisze...

Dusia, i jak? pure się udało? myślę, że przy krojeniu na ćwiartki też nie powinno być problemów

Anonimowy pisze...

można też dynię mrozić taką upieczoną i zblendowaną w woreczkach lub pojemnikach.Kupuję dynię która po upieczeniu ma b.miękką skórkę wiec nie trzeba jej obierać

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add