piątek, 21 grudnia 2012

Sernik chałwowy



Sernik chałwowy


Smak chałwy zdecydowanie w nim dominuje - jest mocno wyczuwalny w samej masie serowej i polewie. I choć przyznam, że za samą chałwą nie przepadam, tak w tym serniku zasmakowałam.

Jego ogromnym aututem jest konsystencja - cudownie kremowa.
Być może to przez kąpiel wodną, w której piekł się sernik, ale nigdy nie jadłak tak delikatnej, kremowej, niemal aksamitnej masy serowej - dosłownie rozpływa się w ustach!

Co ciekawe, według autorki przepisu (Doroty z Moich Wypieków), sernik powinien mieć zwartą i ciężką strukturę, a mnie w sumie wyszło zupełne przeciwieństwo... Ale może nie będę wnikać czy coś mi nie wyszło, bo był pyszny, a podobną konsytencję będę się starała osiągać w kolejnych sernikach :)

Polecam, bo przyjemne zasłodzenie gwarantowane :)




Składniki
przepis Dorotus z blogu Moje Wypieki; podaję już z moimi zmianami

Spód:
  • 100 g ciastek digestive
  • 40 g masła, roztopionego

Ciastka pokruszyć wałkiem/malakserem. Dodać roztopione masło i wymieszać.

Tortownicę o średnicy ok. 23 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Na spód wysypać pokruszone ciasteczka z masłem i wyrównać. Odstawić na bok.


Masa serowa:
  • 80 dag sera twarogowego z wiaderka
  • 3/4 szklanki drobnego cukru do wypieków
  • 4 duże jajka
  • pół szklanki mleka
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 250 g chałwy sezamowej waniliowej (lub innej), pokruszonej na grubsze kawałki

Składniki powinny być w temperaturze pokojowej [u mnie nie były...].

W dużej misce utrzeć ser z cukrem. Dodawać jajka, jedno po drugim - każdorazowo chwilę miksować. Dodać pozostałe składniki i zmiksować do połączenia się składników. Na koniec dodać pokruszoną chałwę i delikatnie wmieszać ją w masę serową. Gotową masę przelać do tortownicy.

Ponieważ sernik jest pieczony w kąpieli wodnej, na najniższej półce piekarnika postawić naczynie wypełnione wodą (u mnie była to ceramiczna forma do tart). Na wyższej półce położyć tortownicę z sernikiem. Piec w temperaturze 170ºC przez około 1 godzinę, po czym przestudzić w lekko uchylonym piekarniku. Po ok. godzinie wyjąć sernik z piekarnika i wystudzić do końca na kratce. Po całkowitym ostudzeniu polać go polewą. Gotowy sernik schłodzić przez noc w lodówce.


Polewa chałwowa:
  • 150 g chałwy sezamowej waniliowej
  • pół szklanki śmietany kremówki 

Chałwę pokruszyć i przełożyć do niedużego garnuszka. Wlać kremówkę i wymieszać, by nie było grudek - najszybciej zmiksować blenderem. Całość podgrzać, aby polewa lekko zgęstniała. Jednocześnie należy polewę ciągle mieszać by się nie przypaliła. Kiedy już zgęstnieje, zdjąć z gazu i lekko przestudzić. Polewę wylać na wystudzony sernik. Zgęstnieje, kiedy sernik będzie leżakował w lodówce.




46 komentarze:

Droczilka pisze...

Kremowe, rozpływające się w ustach serniki ( a takie są te, pieczone w kąpieli wodnej)mają właśnie zwartą, ciężką konsystencję, dzięki dużej wilgotności i oto zapewne chodziło Dorocie:-). No, nie są one leciutkie jak pianka, ani napuszone. Lekkie serniki to zwykle te, do których dodaje się ubitą pianę z białek. Twój sernik wygląda rewelacyjnie i tak też smakuje (znam ten przepis! :-))i widzę na zdjęciach, że konsystencję ma jak najbardziej typową dla wypieku w kąpieli wodnej.Zwarta, ciężka struktura absolutnie nie kłóci się z aksamitnością i rozpływaniem się w ustach. :-)

Anula pisze...

Właśnie myślałam nad sernikiem z chałwą, żeby zrobić na święta. Twój wygląda kremowo i aksamitnie. Czy sernik pieczony w kąpieli wodnej nie opada?

Kamila pisze...

Bajeczny sernik, mój ulubiony dzięki chałwie :) Pozdrawiam

Marzena pisze...

A nie jest za słodki? Wygląda bajecznie, poproszę o kawałeczek:-)

Rocksanka pisze...

robiłam ten serniczek na zeszłe święta i wiem, czemu mógł Ci wyjść bardziej lekki niż ciężki i zwarty. To zapewne zasługa sera, wiaderkowe dają właśnie lżejszą konsystencje - ja zawsze miele twaróg i taki zmielony sprawia, że sernik jest typowo 'ciężki' :)

Antenka pisze...

dobrze, że napisałaś o tej chałwie, że jest mocno wyczuwana w serniku, bo jak tak, to to ciacho jest zdecydowanie dla mnie:) uwielbiam chałwe i chałwowe wypieki, ale właśnie takie, gdzie czuć jej intensywny smak:)
przepis zapisuje, bo sernik wygląda prze smacznie!

pieczarkamysia pisze...

Jest boski! :)

Kasia | Na walizkach pisze...

Ja też za chałwą nie przepadam, a tort chałwowy jest super :)
Sernik wygląda świetnie, bardzo przypomina kajmakowy ;) Może po Świętach się skuszę.

Amber pisze...

Lubię takie ciężkie,kremowe serniki.
Dla mnie to ich zaleta.
Sernik z chałwą smakuje mi bardzo!

słodko-słona pisze...

bardzo ciekawy pomysł! mimo , że nie jestem największa fanką chałwy, to chętnie bym, zrobiła taki sernik :)

Agata pisze...

Nie jestem fanką chałwy, ale chętnie bym spróbowała... :)

Angelika Szostak pisze...

Z chałwą... coś czuję, że by mi posmakował;)

Smakiem Pisany pisze...

w sam raz dla mojej mamy! ona uwielbia chałwę!
zapisuję i zrobię jej na urodziny:)

Veggie pisze...

chętnie zasłodziłabym się tak pysznym sernikiem :-)

skoraq cooks pisze...

Ten sernik, ta polewa :-D :-D :-D

whiness pisze...

Chałwowy? Znam kilka osób, które byłoby w niebie, a i ja, choć wielką fanką chałwy nie jestem, powiem Ci, że czuję, że ten wypiek by mi posmakował :)

Capacitier pisze...

Jaśli coś tak nie wychodzi.. no to dobrze, że nie wychodzi! ;)

Magdalena pisze...

Kasiu, marzę o takim serniku! Połączenie sera z chałwą, to musi być bardzo słodkie, a ja uwielbiam słodkości! Udało mi się upec Twoje pierniczki na ziemniakach, tylko z lukrem zamiast czekolady i zamiast masła dałam margarynę, bo masła nie miałam, wyszły pycha, choć nie takie pulchne jak Twoje, a w kolejne dni były już mniej puszyste, myślisz że to przez tą margarynę? Czy przez to, że przykryłam je jedynie papierem, a może powinnam do puszki spakować? Tak czy siak byłam szczęśliwa, że udało mi się je upiec i właśnie sobie jem do herbatki:)

Magdalena pisze...

Aha i życzę Ci drowych, radosnych i smakowitych świąt, bo pewnie nie będzie czasu tu zajrzeć przed świętami:)
pozdrawiam
Magda

Jolanta szyndlarewicz pisze...

Ja też za samą chałwa nie przepadam, ale już serniki to uwielbiam:) ...choc takiego w kąpieli wodnej jeszcze nie piekłam:).
Pozdrawiam Kasiu i zdrowych i wesołych Świąt życzę:)

lutka40 pisze...

Lubię chałwę i serniki ,więc pewnie bym się zachwyciła
Prezentuje się rewelacyjnie

kuchcikOla pisze...

chałwę uwielbiam, a sernik to jedno z moich ulubionych ciast. Nie pozostaje mi nic innego, jak tylko spróbować takiego wypieku, mmmm... :)

Unknown pisze...

Pyszna zasłodzenie... chałwowego nie robiłam, kusi :)

Kaś pisze...

Droczilka, ooo no to teraz już wszystko wiem :) choć pozostanę przy tym, że choć jest kremowy i ciężkawy, to jednak niezbyt zwarty - bardziej mazisty :) ach te serniki-jak ich nie kochać :D

Anula, nie opada, bo w sumie nawet nie rośnie :)

Marzena, słodki jest, ale w granicach tolerancji :)

Rocksanka, bardzo możliwe! szczególnie, że tym razem nie użyłam sera tego, bardzo zbitego i wręcz 'suchego', a jakiegoś bardziej płynnego

Capacitier, hehe dzięki :D

Magda, fajnie, że je wypróbowałaś :) nie sądzę, żeby margaryna miała na nie aż taki wpływ... a wszystko inne było robione dokładnie wg przepisu?
ja zawsze chowałam je do puszki - choć za długo nigdy nie leżały, bo zjadane były w ciągu paru dni :) dlatego też w tym roku zrobię je tuż przed wigilią :)
serdecznie dziękuję za życzenia!!! również życzę Wesołych i Pięknych Świąt!

Jolu, dziękuję bardzo! Wesołych, Rodzinnych i Pysznych Świąt :)

Anulla pisze...

idealne ciasto na święta:)

Majana pisze...

Lubię ten chałwowy. Pyszny jest. :)

xcookiemonsterx pisze...

O jaaaa ale ten sernik wygląda przecudownie ! aż chciałabym go wyjąć z ekranu i zjeść całego !!! Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt ;)

katarzynka pisze...

Sernik wygląda szałowo! Niech te Święta też takie będą, a przyszły rok pełen niezwykłych inspiracji i kulinarnych pomysłów. Pozdrawiam Cię Kasiu serdecznie. Tak, jak tylko Kasie potrafią ;))

pollyzeczki pisze...

no i zrobię ..musze !!jutro lece po chałwę ..

zufik pisze...

To musi być niebiański smak! i ta polewa...mmmm

Wiera pisze...

Za każdym razem kiedy widzę ten sernik jestem zachwycona. Świetny!

Rita pisze...

no nie mogę..;( chcę czegoś słodkiego! i niech to będzie ten sernik!
uściski przedświąteczne!
J

Monia pisze...

mmm...cudowny! Uwielbiam smak chałwy :)
Pozdrawiam :)

Ervisha pisze...

Piekny i apetyczny :)

lutka40 pisze...

Wesołych Świąt

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

I masz mnie - wpadłam po uszy! Zakochałam się w tym serniku - jest z chałwą, moją ukochaną:)
Cudownych świąt Ci życzę:)
Pozdrawiam!

MasterofDisaster pisze...

Sernik chałwowy? Pozytywne szaleństwo!
Jestem ciekawa smaku.. :)
Pozdrawiam!

Limonka pisze...

Brzmi egzotycznie. Wypróbuję po świętach na sto procent. A dziś życzę wszystkiego najlepszego i pięknych Świąt.

Kaś pisze...

katarzynko, pięknie dziękuję za życzenia! jako Kasia, moco ściskam :)

dotblogg, buziaki! :)

lutka40, dziękuję bardzo!

Anna-Maria, dziękuję za życzenia!

Limonka, ślicznie dziękuję!

Wesołych!

Agata pisze...

Jak to piec w kąpieli wodnej, czy ta woda podczas pieczenia nie wyparuje?

Kaś pisze...

Agata, nie, nie wyparuje - wody wlewasz ok. 1,5-2 szklanek. najlepiej użyć płaskiego naczynia, ale o dość dużej powierzchni - właśnie forma do tarty sprawdzi się genialnie

Agata pisze...

A czy można go upiec bez spodu?

Kaś pisze...

Agata, jak najbardziej można - chyba jak każdy sernik

Agata pisze...

to znowu ja i mam zapytanie, czy można upiec bez tej kąpieli wodnej,jeśli tak to czy czas i temp pieczenia się zmienia? czy ta kąpiel jest konieczna?

Kaś pisze...

Agata, pewnie można :) wydaje mi się, że może nie być aż tak kremowy, ale na pewno się upiecze. piecz jak większość serników - temp. ok. 160 stopni przez godzinę

Agata pisze...

ok, dzięki za szybką odpowiedz:) pozdrawiam wiosennie:)

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add