czwartek, 28 marca 2013

Mazurek z orzechami i kajmakiem



Mazurek orzechowy z domowym kajmakiem

Podwójnie orzechowy,  bo na orzechowym spodzie i orzechami zatopionymi w kajmakowej polewie


Cudownie kruchy, ale jednocześnie delikatny, wręcz rozpływający się w ustach spód o wyczuwalnym, orzechowo-cytrynowym smaku i aromacie. Z pewnością będę go wykorzystywać w kolejnych mazurkach. Oprócz walorów smakowych i zapachowych przemawia też za nim zupełnie bezproblemowe i szybkie przygotowanie (nie trzeba chłodzić w lodówce). Po prostu "perfekcyjny".

O wypełnieniu mazurka - chrupiących orzechach zanurzonych w domowym, ciągnącym kajmaku - chyba nie muszę dużo pisać :)

Gorąco polecam, nie tylko na Wielkanoc. Upieczony na większej blaszce i pokrojony w nieduże kwadraciki z powodzeniem może zastąpić ciasteczka do kawy.




Składniki na spód (tortownica o średnicy 18 cm*):
przepis podpatrzony u Ani z Strawberries from Poland, podaję po moich zmianach w proporcjach
  • 60 g orzechów włoskich
  • 60 g cukru
  • 60 g masła, miękkiego
  • 70 g mąki pszennej
  • 2 małe żółtka
  • skórka starta z jednej cytryny
Dodatkowo:
  • 60-70 g orzechów włoskich
  • garść płatków migdałów, uprażonych na suchej patelni

Piekarnik rozgrzać do 180 stopni (u mnie 160 przy termoobiegu). Spód tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia i założyć obręcz.

Orzechy włożyć do malaksera i zmielić na półgrubo, dodać do nich połowę cukru (30 g) i razem zmielić całość na gładką masę.
W dużej misce utrzeć masło z resztą cukru (30 g), dodać żółtka - utrzeć, a następnie orzechy z cukrem i ponownie utrzeć. Na koniec wsypać mąkę oraz skórę z cytryny, po czym dokładnie wymieszać całość łopatką. Ciasto będzie lepiące, ale nie dosypywać mąki.

Ciasto przełożyć do formy. Następnie wygładzić powierzechnię starając się jednocześnie, by przy bokach było trochę więcej ciasta - docisnąć je do brzegów tortownicy (brzegi powinny wyjść na 0,5-1 cm wysokości). Formę wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 20-25 minut - aż wierzch ciasta ściemnieje i stanie się ciemno złoty (u mnie ok 21 minut; czas pieczenia w dużej mierze uzależniony jest od rodzaju piekarnika oraz wielkośći pieczonego spodu). Po upieczeniu zostawić na 5-10 minut w piekarniku przy otwartych drzwiczkach, po czym zdjąć obręcz z tortownicy, a następnię - chwytając za papier do pieczenia - zsunąć podpieczony spód z blachy na kratkę i tam pozostawić do całkowitego ostygnięcia. Po tym czasie, wyłożyć na nim orzechy.

*Można oczywiście użyć standardowej wielkość tortownicy (ok. 24 cm) bądź też blaszki (30-40 cm), wówczas stosujemy TE proporcje składników na ciasto.



Polewa kajmakowa - gotowa w 10 minut
podpatrzona u Gordona Ramsay'a na BBC Good Food; moja wariacja na temat jej przygotowania
  • 125 g cukru
  • 2 łyżki wody
  • 80 g śmietany
  • 25 g masła

Na rozgrzaną patelnię wsypać cukier oraz dodać dwie łyżki wody - przemieszać całość ruszając patelnią. Podgrzewać na średnim ogniu aż cukier się skarmelizuje - stanie płynny, jednolity, ciemno złoty. Potrwa to ok. 5 minut. Cukier zacznie się rumienić od środka patelni - kiedy to nastąpi, możemy "poruszać" patelnią by przemieszać cukier bądź po prostu zamieszać drewnianą łopatką. Mieszać aż cały cukier się skarmelizuje, a następnie zdjąć patelnię z palnika i dodać masło. Szybko, choć dokładnie, wymieszać je z cukrem. Następnie dodać śmietanę i znowu wymieszać. Jeśli kajmak się zetnie, wystarczy raz jeszcze postawić patelnię na palniku - mieszać i podgrzewać aż masa znów stanie się jednolita. Gotowy kajmak od razu wylać na spód mazurka wypełniony orzechami, bo dość szybko gęstnieje.

Na koniec posypać mazurka uprażonymi płatkami migdałów.





     Cytrynowe wypieki

62 komentarze:

cook and look pisze...

Pięknie wygląda! :)

whiness pisze...

Co ja mogę napisać? Jest cudowny! Mazurki kajmakiem to najlepsza mazurki na świecie :)

Marzena pisze...

Ale piękna, gruba warstwa kajmaku...:-) I z tymi orzechami na pewno niebo w gębie...Kasiu, Radosnych i spokojnych w gronie rodzinnym Świąt Wielkiej Nocy. Nie będę Ci pisać, że smacznych , bo i tak pewnie jeść nie będziesz mogła;-(

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

Kasiu! Przepiękny! Zaczarowałaś mnie zdjęciami.
Świąteczne pozdrowienia:)

Rocksanka pisze...

aaaa! jaka gruba warstwa kajmakowa! *___*
niebo! *___* <3

Smakiem Pisany pisze...

ślinka mi cieknie od samego patrzenia:)

Magdalens. pisze...

Miałam go robić, ale już za dużo będzie tych ciast - nie ważne ile zrobię, sama zjem 3/4 więc nie warto ryzykować, i tak będzie już 4;).
Kajmak mogę wyjadać łychami!.

Daria pisze...

Aż wstyd się przyznać, że nigdy nie jadłam mazurka.

ANNA pisze...

Ależ przepysznie wygląda! I te orzechy....pychota!

Salvador Dali pisze...

o matulu, ale boskie ciacho! A po opisie ciasta kruchego już się zakochałam<3 muszę sobie spisać, bo kruche do mazurka bardzo ciężko zrobić dobre! Pychaaa;)

agateq pisze...

To jest bardzo niebezpieczne ciasto... Można je zjeść w jedną chwilkę, takie pyszne! :))

Joanna Wiśniewska pisze...

Na pewno wyprobuje :)

katarzynka pisze...

Hmm... no ja to się kleję do wszystkiego co z włoskim, a do kajmaku szczególnie :) Pięknych Świąt!

Veggie pisze...

Cóż, apetytu mi ogromnego narobiłaś :-)

Magda pisze...

Pięknie wygląda! A smakuje zapewne jeszcze lepiej :) Jest wprost stworzony na wielkanocny stół!

POSZUKIWANY! Żywy, martwy... lub na słodko pisze...

wygląda fantastycznie! kajmakiem trafiłaś wprost w moje serce, a chrupiące orzechy są wisienką na torcie... zjadłabym cały!
pozdrawiam! :)

lutka40 pisze...

Na jednym kawałku by się nie skończyło.Wygląda rewelacyjnie

Paulina pisze...

może kiedyś takiego mazurka sobie upiekę:) nigdy nie jadłam mazurka i jestem ciekawa jak to smakuje:D

Taste of Living pisze...

Jeżeli coś łączy w sobie kajmak/karmel i orzechy to jak najbardziej mam ochotę pochłonąć kawałek :)

Anulla pisze...

ślicznie się prezentuje:) wieki temu piekłam mazurka:P

Anula pisze...

A ja cały czas zastanawiam się czy upiec mazurka na święta. Chyba mnie kupiłaś swoim:)

zufik pisze...

mniam mniam, do tego fajne fotki:)

Lola pisze...

Jej co za pyszności! Chcę takiego mazurka! ;)

ugotujmyto.pl pisze...

Wooow:)! Ale apetyczny! U mnie w domu nie ma tradycji robienia mazurków ale jak widzę te chrupiące orzechy z kajmakiem....to pewnie się wreszcie skuszę :) Wesołych Świąt :)!

Capacitier pisze...

ile kajmaku! Ale ile orzechów! A to drugie zdecydowanie na plus :D

Amber pisze...

Mazurek cudnej urody!
Kajmakowy mój ulubiony.
Zamiast orzechów daje skórkę cytrusową.
Pięknych świąt Kasiu!

Ciekawska Magdalena pisze...

OO takiego mazurka to ja jeszcze nie jadłam ;P

Unknown pisze...

ahhh ! wygląda przepięknie i jestem przekonana, że smakuje równie niesamowicie

www.izabielaa.blogspot.com

Unknown pisze...

przepiękny ten Twój mazurek :)
Kasiu, wesołych i pogodnych świąt Ci życzę :)

Kaś pisze...

Marzena,
Anna Maria,
Katarzynka,
ugotujmyto.pl,
Amber,
Kasia Cukier,

Pięknie dziękuję za życzenia! Smacznego jajka! I deseru :)

skoraq cooks pisze...

Mazurkowa boskość nad boskościami :-D

Kamciss pisze...

Mazurek wygląda pysznie :)

Unknown pisze...

wygląda wspaniale ;D

Jolanta szyndlarewicz pisze...

Kasiu podejrzewam, ze u mnie na jednym małym kwadraciku by się nie skńczyło:) Cudowny mazurek:) pozdrawiam i życzę zdrowych i wesołych Świąt:)

Droczilka pisze...

Cudny mazurek, Kasiu! Urocze fotki i przepyszny przepis!

Olimpia Davies pisze...

Cudne zdjęcia, a mazurek super, prosty słodki taki jak lubię!

Kamila pisze...

Fantastyczny! Z domowym kajmakiem - pycha!

Marta pisze...

Domowy kajmak, to mi się podoba! Mazurek rewelacyjny, aż chce się spróbować :)

Agata pisze...

Ja w sobotę piekę podobny! To będzie mój mazurkowy debiut więc mam nadzieję, że wyjdzie! pysznych Świąt życzę przy okazji ;)

Magda pisze...

Twój mazurek robi wrażenie. Jest piekny!!!

Qchenne-inspiracje, Małgosia pisze...

Pięknie wygląda. Ja się właśnie zaraz zabieram za mazurek, też orzechowy.

Maja Skorupska pisze...

pycha! cudny ten mazurek:)

Marcelina pisze...

OMG! Pyszny i pięknie wygląda!

skoraq cooks pisze...

Jeszcze raz zapukam, tym razem z życzeniami. Kaś, wesołych Świąt i tego, żebyś je jakoś przetrwała pomimo niemożności pochłaniania tych wszystkich świątecznych pyszności. Trzymaj się ciepło :-D

domowacukierniaewy.blox.pl pisze...

ojej wygląda idealnie... słodko, a to lubię najbardziej ;)

Kaś pisze...

Jola,
Agata,
Asia,

Dziękuję za życzenia :) Wesołych!!!

PS Asia, oprócz tych stopionych czekoladowych zajączków, na pewno zaserwuję sobie budyń marchewkowy :) się osłodzę na święta :)

pollyzeczki pisze...

piekne, i swiateczne :) mniam :) Wesolych świat :)

Veronika pisze...

Rewelacyjny wypiek!!! Wesołych Świąt!

Moni pisze...

Pięknie wygląda.
Zdjęcia cudne :)

Małgorzata Ziółkowska pisze...

rewelacyjny! tez takiego chcę!spokojnych Świąt Ci życzę :)

Majana pisze...

Piękny mazurek i cudowne zdjęcia.:)
Radosnych Świąt Kasiu:*

Kaś pisze...

pollyzeczki,
veronika,
MałgosiaZ,
Majana,

Dziękuję Dziewczyny :) Wesołych Świąt!

Unknown pisze...

Piękny mazurek, cudowne zdjęcia :) Jestem oczarowana, dzięki za pyszny wpis do mojej akcji na durszlaku :) Wesołego Alleluja!

Kaś pisze...

Gary MIchy, bardzo dziękuję :) radosnych Świąt!

Marcelina pisze...

Twój mazurek tam pysznie wyglada że musiałam sprobować przepisu ;) wesołych świat bez śniegu! :D

Kaś pisze...

Esperance, :) wesołych!

Anonimowy pisze...

Z reguły moim zdaniem mazurki nie wyglądają zachęcająco, aby je próbować, ale Twój wygląda bardzo smacznie :)

Anonimowy pisze...

Oniemiałam więc upiekłam. Rewelacyjny przepis. Cała rodzina się zajadała, rozszedł się w oka mgnieniu :)Prawdziwa pychota
Karolina

Kaś pisze...

Karolina, bardzo mi miło, że skorzystałaś z przepisu :) no i że mazurek tak posmakował!
serdecznie dziękuję za komentarz i pozdrawiam

Anonimowy pisze...

która masa jest smaczniejsza? kajmakowa czy krówkowa? i którą łatwiej wykonać?
pozdrawiam :)

mariola1903 pisze...

Zdjęcia klasa :-) A mazurek na pewno przepyszny, pozdrawiam

Kaś pisze...

A., oj ciężko stwierdzić, bo obie uwielbiam :) choć ostatecznie... chyba postawiłabym na krówkową, bo zrobiona jest z moich ulubionych cukierków. i wydaje mi się, że jest też odrobina łatwiejsza - po prostu rozpuszczamy krówki w mleku i odrobinie masła
pozdrawiam i koniecznie daj znać, jeśli na którąś się zdecydujesz :)

mariola1903, dziękuję :)

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add