czwartek, 7 maja 2015

Ciasto styropian - sernik bez sera



Ciasto kilku nazw - styropian, sernik bez sera czy też śmietanowiec. Jednak jak zwał, tak zwał. Niezaprzeczalnie jest po prostu pyszne! Idealnie kruche ciasto w połączeniu z lekkim, niemal piankowym wypełnieniem. U mnie w wersji z truskawkami, ale sprawdzą się też maliny czy jagody. Można też zrobić wersję bez owoców, ale owocowy sezon zbliża się wielkimi krokami, warto więc je wykorzystywać w deserach. Gorąco polecam przepis!




Składniki na ciasto:
przepis z bloga Poezja Smaku, po moich zmianach
  • 450 g mąki pszennej  (3 szklanki)
  • 5 żółtek
  • 200 g masła 
  • 3 łyżki cukru pudru
  • 2 łyżki śmietany 18% 
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli


Składniki na masę śmietanową:
  • 1300 g śmietany 18% *
  • 5 białek
  • niecała szklanka cukru pudru 
  • 2 opakowania budyniu śmietankowego (u mnie z cukrem)
  • 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej


Dodatkowo:
  • ok. 600 g truskawek
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej 

 *z podanej ilości 2 łyżki śmietany idą do ciasta


Przygotowanie ciasta
Mąkę przesiać, wymieszać z cukrem, solą i proszkiem do pieczenia. Dodać żółtka, masło pokrojone na kawałki i śmietanę. Zagnieść jednolite ciasto. Podzielić je na dwie części - w proporcji mniej więcej 1/3 i 2/3. Większą częścią wylepić dno blachy wyłożonej papierem do pieczenia (36x25 cm), a mniejszą zawinąć w folię spożywczą. Blachę oraz pozostałe ciasto schować do lodówki. U mnie ciasto chłodziło się dwie godziny (bezpieczne minimum to około godziny). 

Po tym czasie nagrzać piekarnik do 190 stopni (170 przy termoobiegu) i podpiec spód przez ok. 15 minut. Podczas pieczenia przygotować masę ze śmietany.

Przygotowanie masy śmietanowej
Białka, ze szczyptą soli, ubić na sztywną pianę. W drugiej misce zmiksować śmietanę z cukrem pudrem oraz proszkiem budyniowym. Następnie dodać połowę piany i delikatnie wymieszać szpatułką. Dodać pozostałą pianę i ponownie delikatnie wymieszać. Masę przelać na podpieczony spód. Na wierzch wysypać pokrojone, i wymieszane w mące ziemniaczanej, truskawki. Na wierzch zetrzeć pozostałą cześć ciasta, na tarce o dużych oczkach. Blachę ponownie wstawić do piekarnika i piec około godziny (u mnie 55 minut). Po około 30 minutach nakryłam ciasto papierem do pieczenia, bo wierzch szybko się rumienił. Po upieczeniu pozostawić ciasto w zamkniętym piekarniku przez kolejną godzinę. Po tym czasie wyjąć z piekarnika i pozostawić do całkowitego wystudzenia. Ciasto może lekko opaść, jest to normalne. Przed podaniem posypać cukrem pudrem. Przechowywać w lodówce. Ciasto podałam po nocy spędzonej w lodówce - jak w przypadku tradycyjnych serników.






36 komentarze:

Evi pisze...

Z dodatkiem truskawek biorę od razu, ciasto musi być pyyyszne :)

Unknown pisze...

świetne ciasto też nie raz je robiłam:)

Kamila pisze...

Łał! Fantastyczne, upiekę na pewno!

Kasia pisze...

Ale cudowne! Muszę je zrobić, bo kiedyś jadłam śmietanowca i pamiętam, że mi ogromnie smakował :)

Amber pisze...

Fantastyczne!
Czy jeden kawałek może być mój...?

Marzena pisze...

Raz nauczycielka mojej córki jak przyniosła śmietanowca powiedziała, że to najlepszy sernik jaki jadła. Jakie było zdziwienie, gdy usłyszała, że tam wcale nie ma sera:-) Częstuję się kawałeczkiem:-)

Anaid pisze...

Jadłam wersje bez owocow ale tak dawno, ze juz zapomnialam o tym wynalazku! :) dzięki za przypomnienie, wkrótce wykorzystam Twoj przepis :)

madlene17 pisze...

Wygląda jak z cukierni :)

Unknown pisze...

Mega pyszota.

klaudyna148 pisze...

Muszę zrobić to ciasto, uwielbiam takie pulchne.

Kulinarna Maniusia pisze...

Uwielbiam to ciacho :-)

wiosenka27 pisze...

Dostałam ślinotoku:)

Candy Pandas pisze...

A faktycznie wygląda jak rasowy sernik :D Cudo normalnie :D

zufik pisze...

Ale boskie ciacho! w sezonie truskawek na pewno zrobię! no chyba że nie wytrzymam i coś wymyślę :D a inne owoce pasują?

Angie pisze...

Uwielbiam to ciasto<3

Łucja pisze...

Uwielbiam :) A z truskawkami nie robiłam i na pewno to nadrobię :D

Natalie pisze...

Nigdy nie jadłam, ale wygląda pysznie! :)

Krystyna Boner pisze...

To ciasto kusi mnie, żeby go zrobić. Teraz kiedy zobaczyłam u Ciebie to się zmobilizuję i upiekę, bo pysznie wygląda :)

Renata pisze...

ciasto jest pyszne i nie ważne jak go będziemy nazywać:)

Kaś pisze...

Amber, oczywiście! :)

Marzena, a to ciekawe :) no ale w sumie trudno się dziwić :)

zufik, jagody, maliny, porzeczki, jeżyny też powinny być ok

polecam!!!

Poezja Smaku pisze...

Z truskawkami musi być wspaniałe :)

gin pisze...

Mmm, pyszności :)

Magda C. pisze...

Lubię styropian! A jeszcze z truskawkami, musi być pyszny :)

domowacukierniaewy.blox.pl pisze...

To ciasto jest pyszne, pięknie u Ciebie wygląda :)

Unknown pisze...

Wygląda pysznie

Anulla pisze...

ciągle się przymierzam do tego ciasta :)

Urszula - Proste potrawy pisze...

Fajnie wygląda, może kiedyś upiekę, bo to na pewno smaczne ciacho...

Urszula - Proste potrawy pisze...

Fajnie wygląda, może kiedyś upiekę, bo to na pewno smaczne ciacho...

DżemDżus pisze...

Zaintrygowała mnie nazwa styropian. Ciekawe bardzo choc mam nadzieję, że styropianem nie smakuje. Oczywiście żartuję wiadomo że musi byc pyszne skoro wyszło z Twoich rąk :)

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

Uwielbiam śmietanowca, mam go w planach w wersji z rabarbarem:)

Patrycja Reszko pisze...

Wersję bez kokosa lubię jeszcze bardziej. Robiłam również z migdałami i tę Ci polecam!

Anonimowy pisze...

Witam.Nie mieszkam w PL i smietana 18% jest nie dostepna.Jest tylko 21% czy nada sie do tego ciasta?

Kaś pisze...

A., Witam. Tak, taka śmietana powinna się sprawdzić - o ile jest w miarę gęsta, czyli bliżej jej do 18% niż do słodkich śmietan kremówek

Anonimowy pisze...

Witam,jestem Bożena, czy można dodać ananasa w kawałkach ?.I drugie pytanie czy owoce można wymieszać z masą śmietanową. I pytanie trzecie mam w lodówce słoik wiśni smażonych w cukrze własnej roboty,czy można nimi wyłożyć wierzch masy ,i czy masa nie opadnie pod ich ciężarem.

Kaś pisze...

Witam Bożeno, bardzo przepraszam, że wcześniej nie odpisałam. Spokojnie możesz użyć ananasa pokrojonego w kostkę. Możesz go wymieszać z masą, możesz nawet wysypać ananasa na sam spód a później wylać na niego masę (jadłam taką wersję). Jeżeli chodzi o wiśnie - jak widzisz ja na wierzch dałam około 600 g owoców, więc myślę, że jeśli wyłożysz około 500-600 g wiśni, to wszystko będzie w porządku
Pozdrawiam serdecznie

ewa pisze...

Witam.Czy na smietanie 21% ta masa wyjdzie tez dobra? Nie mam dostepu do innej (mieszkam na pld.Wloch)

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add